تبلیغات
حقوق تجارت - * جایگاه حقوقی مدیران شركت­های سهامی در فقه، حقوق ایران و انگلستان
یکشنبه 29 بهمن 1391  00:15    ویرایش: - -

فصلنامه مطالعات فقه و  حقوق اسلامی

            سال هفتم، شماره بیست‌و پنجم،پاییز    1390

صفحات     200 -169

 

 

جایگاه حقوقی مدیران شركت­های سهامی

 در فقه، حقوق ایران و انگلستان [1]

*جواد نیک نژاد

چکیده :

تبیین جایگاه حقوقی مدیران در شركت، برای تعیین حدود اختیارات مدیران شركت­های تجاری از اهمیت بسیاری برخوردار است. این

اهمیت علاوه بر جنبه نظری از نقطه نظر عملی هم آثار گسترده­ای را نه تنها بر شركت و سهامداران بلكه بر اشخاص ثالث طرف معامله با

شركت به جای می­گذارند. جایگاه حقوقی مدیران در شركت سهامی همواره مورد اختلاف حقوقدانان بوده­است. برطبق یك نظر مدیران

شركت تجاری وكیل آن شركت هستند، طبق نظر دیگر مدیران شركت، نمایندگان آن شركت می­باشند. برخی دیگر از حقوقدانان مدیران را

مستخدم شركت تلقی كرده­اند. و بالأخره عده­ای از حقوقدانان مدیران را به عنوان ركنی از اركان شركت محسوب كرده­اند. در این پژوهش،

با تبیین هر چهار دیدگاه در حقوق ایران با استناد به برخی مبانی حقوقی مواد 17، 118 و 135 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت

1347، ماده588 قانون تجارت در حقوق انگلیس با استناد به مواد 40 و 161 قانون شركت­های 2006 و رویه قضایی، جایگاه حقوقی مدیران

به عنوان ركنی از اركان شركت سهامی و از دیدگاه فقهی هم اگرچه موضوع فاقد سابقه می­باشد، با توجه به اصول و قواعد مسلم فقهی

جایگاه حقوقی مدیران به طور نسبی به عنوان وكیل، نماینده، اجیر و ركن شركت اثبات می­گردد.

 

كلیدواژه‌: جایگاه حقوقی، مدیران، شركت سهامی، وكالت، نمایندگی قانونی، مستخدم بودن

 

 
 


      1- تاریخ وصول:7/3/1390   تاریخ پذیرش: 8/5/1390

* دانشجوی­دكتری­حقوق­خصوصی­دانشگاه­آزاداسلامی­واحدعلوم­وتحقیقات­تهران- javadniknejad@gaemshahriau.ac.ir

 

   


نظرات()  
محمدرضا
دوشنبه 30 بهمن 1391 11:57
ولادت امام حسن عسگری مبارک باد

[محل تبلیغات شما ، با ما تماس بگیرید]
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

حقوق تجارت